Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přijetí uprchlíků nás zmrzačí, odmítnutí nás zabije

Zamyšlení nad tím, jaké vlastně máme možnosti tváří v tvář zhoršující se situaci... Současná veřejná debata nikam nesměřuje, mezitím ale lidé stále trpí.

O migrantské krizi píšu od roku 2008 a v současném historicky jedinečném sousledu různých krizí, z nichž většina je už daleko za možností smysluplného řešení, vyčnívají uprchlíci jako nejakutnější a zatím nejdůležitější zkouška toho, jak se lidská civilizace dokáže vypořádat s budoucností. Z tohoto pohledu je tato humanitární krize jen jedním z mnoha problémů, proto naprosto nechápu jak silně na ni lidé reagují a jak překvapené jsou reakce v médiích. O tom, že nás čeká zásadní stěhování národů, už víme velmi dlouho - a víme, že nemá jen jeden zdroj, ale že je způsobeno globálním oteplováním, krizí "tří E" (ekologie, ekonomika, energetika), celkovou geopolitickou nestabilitou a mnoha dalšími rozkladnými procesy současnosti (ztráta demokratických struktur, kulturně psychospirituální krize, zastarávání infrastruktury, vzestup korporátní narkokracie, nepopsatelný nárůst nerovnosti a další a další). 

 

O dalších, především historických důvodech (náboženské, technosociální, zdrojové a mocenské) se v české společnosti a v zemích V4 často mluví jako o hlavním argumentu, proč se nás krize týká méně, než ostatních kultur - my jsme přeci neměli koloniální impéria, my přeci nezneužívali méně rozvinuté společnosti... Tento přístup na mě působí alibisticky a především krátkozrace: Kde budeme, pokud se nepokusíme účastnit řešení těchto problémů? Naše vlastní historie, plná útlaku a nejistoty (ze které myslím pramení středověce působící hlad po národu a samostatnosti), by měla být něčím, co se snažíme kulturně trávit a překonávat, jako jizvy které nás poučily a zařazují nás mezi ty kultury, které se mohou i přes svou zdánlivou bezvýznamnost vyjadřovat k mnoha hlubokým otázkám. Z této zkušenosti myslím vychází humanistický a často naivně Havlovský sen o moudrých a odvážných plánech, jak uprchlíkům pomoci - kosmopolitní, nikoliv multikulturní. Oba přístupy, ať už kotlinově infantilní nacionalismus nebo horlivě všelidský pacifismus, jsou jen chabé prvotní reakce na několik úvodních měsíců uprchlické krize, která bude pravděpodobně trvat mnoho let a jejíž následky ovlivní budoucnost druhu.

 

 Všichni cítíme, že je potřeba se co nejdříve a nejsmysluplněji rozhodnout, ale přitom k rozhodnutí zatím nemáme dostatek zkušeností ani skutečností. Je naprosto jedno, zda k nám míří uprchlíci schopni okamžitě se zapojit do naší ekonomiky a harmonicky se sžít s naší kulturou, nebo zda k nám míří hordy nemocných a zoufalých lidí mezi kterými se skrývají teroristé... Tak jako tak všichni tito lidé přijdou, v jednom velkém nekonečném proudu statisíců a pak milionů. Oblast WANA(T), tedy západní Asie se severní Afrikou (ke které se jako spící velmoc přidává Turecko) totiž nejen, že trpí (výjimečně děsivou a ničivou) souhrou desítek různých krizí, z nichž každá je samostatnou katastrofou na několik generací, ale navíc ve 20. století prošla krátkým obdobím růstu kvality života, díky kterému se setrvačnost tamních kultur nezastaví jen tak. Lidé z WANA(T) chápou, co jsou to nemocnice, školy, úřady a veřejné služby. Chápou, co znamená pokrok, vzdělanost, zdraví a mír - a moc dobře chápou, že o ně přišli a bude těžké je získat zpět... Proto v těchto poškozených a hroutících se oblastech nezůstane postupně nikdo a všichni, tedy miliony lidí, se budou stále častěji a stále organizovaněji dávat do pohybu. Shrnutí uprchlické krize je tedy jednoduché: "Ti lidé prostě přijdou - bez ohledu na to, jak jim cestu znepříjemníme." 

 

 Pokud si tedy připustíme, že všechny naše dosavadní postoje a plány jsou jen prvotní a neuvážené reakce (ať už je to agresivní demonstrace s šibenicemi, nebo obětavé dobrovolnictví na hranicích Maďarska), jaké kroky bychom měli podniknout? První, co si musíme v tuto chvíli uvědomit, je především naprostá nepřipravenost naší společnosti na to, co nás čeká. Nejen, že různá pádná varování zůstala a zůstávají bez odezvy, ale nedostává se ani nových pokusů o řešení. V takové situaci je především potřeba co nejlépe se informovat a co nejdříve začít spolupracovat - každý další cyklus veřejného dialogu motivovaný prosazováním jen jednoho jediného řešení totiž spotřebovává vzácnou pozornost a čas. Dosavadní pokusy o řešení jsou necelistvé, neefektivní a z dlouhodobého hlediska směřují k tomu, že si budou navzájem odporovat. Některé státy nebo části společnosti se otevírají a uprchlíkům pomáhají, další se snaží burcovat k civilizačnímu boji o přežití... Obě strany si musí uvědomit, že ta druhá jen tak své snahy nevzdá. Dříve či později musí dojít k dialogu a utvoření společného plánu.

 

 Jaký by takový společný plán měl být? Pokud vůbec nějak srovnávat dva dosavadní celkové přístupy, tedy buď uprchlíky přijímat, nebo je odmítat, pak jedině jakožto dvě možnosti pro první z mnoha kroků (ani jeden přístup nevydrží setkání s realitou). Současná snaha podávat jednoznačná řešení a zastávat jednoznačné postoje je vzhledem k nepředvídatelnosti a složitosti problému trapná a nezodpovědná. 

 

 Fakta jsou jasná: A) Do Evropy míří miliony lidí, z různých důvodů a z různých kultur. B) Nejsme na ně připraveni a navíc máme sami dost a dost dalších problémů, které budou postupně výraznější výzvou, než uprchlíci.

 

 V takových podmínkách je hloupost stavět ploty a zdi, protože zaprvé způsobí obrovské utrpení v krátkodobém výhledu a zadruhé způsobí extremizaci a eskalaci lidí "za zdmi". Zároveň je ale hloupost očekávat, že Evropa dokáže obrovský příval osudů a nároků absorbovat. Odpor a konflikt ve společnosti nezmizí, ale naopak naroste v obou případech - ani jedna ze stran se nevzdá svých ideálů a místo toho, abychom řešili společné problémy, budeme se stále více tříštit na různé názorové celky. Osobně se mi zdá, že směřujeme k nejhorší možnosti: Zkusit oba přístupy tak nějak napůl, což považuji za plýtvání a známku populismu na obou stranách.

 

 Co nám tedy zbývá? Myslím si, že především musíme zajistit, aby se lidé měli kam vracet. V Evropě začne kvalita života klesat velmi brzy tak jako tak, s uprchlíky i bez nich, proto je důležité nepřilévat do ohně a co nejdříve se zapojit do snah o rekonstrukci společností, ze kterých k nám lidé proudí. Bez tohoto dvojího kroku kupředu, tedy kombinace masivního přijetí uprchlíků se stejně masivní snahou opět jim pomoci zpět do zemí jejich původu, dojde k další extremizaci (vnitřní i vnější) a přestane být rozdíl mezi Evropou a WANA(T)em (zde dávám za pravdu jinak nepodloženým obavám z "měkké Eurábie"). 

 

 Přiznejme si, co nás čeká v nejbližší době: Dostanou se k nám fundamentalisté a teroristé? Ano. Dojde k násilným střetům mezi extremisty různých kultur? Ano. Budou média plná zpráv o nekompatibilitě kultur a neudržitelnosti současných řešení? Ano. Budou lidé vyzývat k tomu, abychom všechny uprchlíky izolovali, zatímco se sami budou snažit izolovat? Ano... Na to, abychom se vyhnuli všem těmto katastrofám, je už pozdě. Argumentovat donekonečna v tomto duchu znamená zůstávat v polospánku současnosti, bez naděje že dokážeme čelit budoucím zhoršením.

 

 Bohužel, nejen že nám chybí infrastruktura a politické nástroje k řešení uprchlíků na území Evropy, ale navíc nejsme vůbec připraveni na potřebnou cestu k pomoci jejich domovským zemím. Spoléhat na to, že Turecko a další země dokáží příval nějakým zázrakem zastavit, je jen odsouvání problému na několik let. Z Evropy se musí stát otáčivé dveře - musí být schopna se postarat o ty, kdo potřebují péči, a zároveň dát všem ostatním možnost okamžitě se v Evropě obrátit a jít pomáhat s obranou a obnovou svých domovů. Na to nestačí naše vojenské ani humanitární metody, které jsou zoufale jednostranné, prolezlé obchodními zájmy a postavené na neudržitelných základech. Současný stav je takový, že tiše čekáme až někdo konečně postaví zdi nebo až se příval lidí zastaví díky hladomorům - obě možnosti znamenají duchovní a kulturní smrt našich nejzásadnějších ideálů. Jakmile se přestaneme zmateně hádat, zbyde jen jediné řešení: Okamžitý krok vstříc problému, zaměřený na budování infrastruktury a pomoc rodinám těch, kdo chtějí bojovat a pracovat za osvobození a stabilizaci svých domovů. Musíme zahodit iluze o charitě i o suverenitě, rozloučit se se svým dosavadním způsobem života a uvědomit si, že planeta a lidstvo nepočká na to, až se budeme konečně cítit připraveni společné výzvy řešit. 

Autor: Sebastian Chum | úterý 20.10.2015 17:03 | karma článku: 28,98 | přečteno: 5570x
  • Další články autora

Sebastian Chum

Radostná zpráva o konci křesťanství a dalších výjimečnostech naší doby

Tento text je: Konspirační hypotéza, teleologická poznámka, ontologická fikce a rituál magického naturalismu.

20.1.2023 v 20:23 | Karma: 6,38 | Přečteno: 357x | Diskuse| Společnost

Sebastian Chum

Jehovisté jsou zhoubná sekta

Jehovisté se považují za pozemskou část celkové organizace Nejvyššího. Něco jako boží frančíza pro smrtelníky. V Rusku je chtějí zakázat, v USA jsou považováni za šílené vrahy a násilníky. U nás se jim zatím daří lhát...

28.3.2017 v 12:35 | Karma: 26,13 | Přečteno: 2576x | Diskuse| Společnost

Sebastian Chum

Strojová inteligence a singularita

Co můžeme čekat od pokroků ve vývoji umělých inteligencí a jim podobných systémů? I když se nám může taková úvaha zdát vzdálená každodenní přítomnosti, naše životy ovlivňuje stále silněji.

23.2.2017 v 14:24 | Karma: 12,11 | Přečteno: 774x | Diskuse| Společnost

Sebastian Chum

Zásadní změny planety v roce 2016

Zatímco na ČR dopadá globální oteplování (a snaha přírody na něj reagovat) především v podobě posunů vysychavých oblastí a srážek, zbytek planety (globální Jih především) už zažívá to, před čím vědci varují už alespoň 50 let.

19.1.2017 v 13:35 | Karma: 12,59 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Společnost

Sebastian Chum

NBIC komplex: Revoluce, o které se nepíše...

Ve 21. století můžeme očekávat, že součinnost čtyř hlavních vědeckotechnických oborů (nanotechnologie, biotechnologie, informační technologie a kognitivní věda) povede k nebývalému rozvoji a zrychlení všeho kolem nás...

17.1.2017 v 16:51 | Karma: 12,19 | Přečteno: 487x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 39
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4055x
_

Seznam rubrik