Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V41á58c97l31a79v 33M97a25c37h 9779883128688

Je to trošku paradox, ale opravdu je souvislost mezi úspěšnou snahou utopistů (ve skutečnosti neomarxistů) rozbít západní společnost a rostoucí koncentrací stále většího bohatství do rukou stále méně lidí. Oni totiž ty všelijaké  multikulti/eko/gay/gender ismy mají za důsledek i rostoucí globalizaci,individualismus a další jevy bez nichž by takovýto stupeň koncentrace moci nebyl možný. 

Jinými slovy pane Chum, bez jakékoliv urážky, pokud chcete světu opravdu pomoci, přestaňte dělat užitečného idiota a další články věnujte třeba sběru hub.

0/0
5.4.2015 17:00
Foto

S54e64b98a44s49t73i71a52n 80C59h85u44m 3596261350342

Že by snahou utopistů (možná neomarxistů) bylo "rozbít západní společnost" je přeci hloupost, proč si to myslíte?

A že by jejich snahy mohly naopak zhoršovat koncentraci bohatství v rukou stále méně lidí, to je možné - dějí se i podivnější věci. Zajímalo by mě, jaký pro to máte argument kromě klasického  "y všelijaké  multikulti/eko/gay/gender ismy mají za důsledek i rostoucí globalizaci,individualismus a další jevy bez nichž by takovýto stupeň koncentrace moci nebyl možný", což je argument který byl vyvrácen mnohokrát.

Zkuste mi poslat aspoň jeden argument, který se dá brát vážně, snažně vás prosím pane Mach - už se z úrovně komunikace na českém internetu začínám dostávat do deprese a máte jedinečnou šanci obnovit mou víru v západní hodnoty, které se myslím oba snažíme svým vlastním způsobem zastávat.

0/0
6.4.2015 9:13
Foto

S71e43b12a25s98t38i46a75n 90C57h55u71m 3856531340572

Že by snahou utopistů (možná neomarxistů) bylo "rozbít západní společnost" je přeci hloupost, proč si to myslíte?

A že by jejich snahy mohly naopak zhoršovat koncentraci bohatství v rukou stále méně lidí, to je možné - dějí se i podivnější věci. Zajímalo by mě, jaký pro to máte argument kromě klasického  "ty všelijaké  multikulti/eko/gay/gender ismy mají za důsledek i rostoucí globalizaci,individualismus a další jevy bez nichž by takovýto stupeň koncentrace moci nebyl možný", což je argument který byl vyvrácen mnohokrát.

Zkuste mi poslat aspoň jeden argument, který se dá brát vážně, snažně vás prosím pane Mach - už se z úrovně komunikace na českém internetu začínám dostávat do deprese a máte jedinečnou šanci obnovit mou víru v západní hodnoty, které se myslím oba snažíme svým vlastním způsobem zastávat.

0/0
6.4.2015 9:14

P78a32v30e11l 13N52e21u65b23a48u60e98r 5227857295169

Bohužel na utopisty jako jste Vy dojede jak civilizace  naše, tak i civilizace 3. sveta . Evoluční zákony nepredelate a ono je to dobře!

0/0
4.4.2015 23:55
Foto

S72e90b65a44s86t85i68a25n 28C32h52u91m 3286981650372

Pane Neubauer, myslím že názor podle kterého je chudoba a hlad nějak výhodný z evolučního hlediska není, jak obhájit - ale mohl byste to aspoň zkusit prosím? Když už jste to takhle provokativně nakousl a jsem podle vás utopista? (jsou utopisté i další lidé, co mají takový názor?)

0/0
5.4.2015 1:57

L34a38d64i37s94l33a31v 28H31n45y12k 6600772460636

Matka Tereza řekla: "Hlad je na světě proto, že nedokážeme nasytit chudé, ale protože nedokážeme nasytit ty bohaté.Ono není umění nasytit chudé, ale je umění nasytit ty bohaté."

A to je právě na světě to nejhorší.

+3/0
4.4.2015 22:12
Foto

F14r38a48n97t94i87š89e70k 91K62š15í82r 2799986295

Dopadneme ještě hůř, pokud bychom to měli řešit vašimi navrženými způsoby.   

Řešení je jen jedno.  Odmítnutí olupování lidí skrze daně a najet na společnost, která je utvářená dobrovolnými vztahy.   Samozřejmě, že to znamená konec privilegované kasty která si říká stát a konec zisků pro korporace napojené na státní penězovody.

0/0
4.4.2015 21:34
Foto

S46e23b81a33s73t82i30a90n 20C48h69u46m 3226501830182

No s tímhle názorem bych i souhlasil, ale ta cesta k nějakému zrušení státu si myslím nejde za současných podmínek realizovat.

Osobně mám pocit že se podceňuje, jak důležitá je nějaká celková státní správa včetně daní a veřejných projektů - a naopak se přeceňuje nacionalismus a neutěšená situace s korupcí a nefunkční demokracií.

Nerozumím tomu, ale můj názor je, že soudit efektivitu a užitečnost nějaké veřejné správy by šlo teprve poté, co se nějak popasujeme s korporacemi. Že stát nefunguje je jeasné, je to jen lokální management zdrojů pro korporace.

Kdyby byla společnost založená na "dobrovolných vztazích", jak píšete, stejně by přeci vznikly nějaké zástupné rady, think tanky, odborné skupiny, operační týmy nebo co všechno, protože se svět čím dál tím víc propojuje a těžko bude každý člověk hlídat všechno. Mám dojem, že kritika současného státu a daňového systému by neměla cílit na princip veřejné správy a daní jako takový, ten tu přeci bude muset být vždycky a bude čím dál tím víc potřeba, dokud nedojdeme do post-scarcity nebo podobně utopického stavu. Bez něj bychom pořád řešili neštovice, ozonovou díru a podobně a bez něj bychom neměli šanci ve studené válce atd atd

0/0
4.4.2015 22:19

J47a80k68u48b 62Z79e11m70á48n44e66k 2724743891508

Nejvíc svět dojíždí na pomatené představy lidí jako jste vy.

+3/0
4.4.2015 19:50
Foto

S50e28b12a98s88t78i54a72n 79C82h46u37m 3586351500762

To není moc příjemný příspěvěk pane Zemánek, nemáte nějaký argument na kterém by se dalo stavět?

0/0
4.4.2015 19:52

J30a17k54u66b 12Z21e60m65á66n22e20k 2834393261578

Mám, ale ten nepřijmete.

Snažíte se řešit střet různě vivinutých civilizací tím, že vyspělejší pomůže té co je na tom hůř. Ale to prostě nejde, tím uškodíte oběma. Vyspělý svět se vyvinul v to co je (a i když to má mouchy, pořád je to geniální proti jakékoli jiné době) jenom proto, že vedle něj nebyl nikdo, komu by bylo strašně líto středověké chudoby, hladomorů, nevzdělanosti... a kdo by se to všechno snažil napravit uměle. Musíte přece sám vidět, co takové napravování dělá.

Zavedením demokracie tam, kde je mentalita zařízená na pro nás středověké typy vlád, země kolabují.

Zajištěním lepšího zdravotnictví a jídla pro všechny dochází k přelidnění (ty země jsou nastavené na velkou úmrtnost a nepřenastaví se za generaci), s tím pak jde ruku v ruku v ruce chudoba a země opět kolabují.

Většina toho, co jste popsal, se děje právě důsledkem snah, které máte. Já chápu, že je strašně kruté a nelidské jen tak přihlížet chudobě a umírání, ale o ničem jiném celý vývoj lidstva není. To čeho chcete dosáhnout by se v chudých zemích, kdybychom je nechali úplně bez pomoci, stalo za několik set let. Je to skutečně neštěstí, ale i Evropa si musela protrpět několik staletí chudoby, hladu a umírání. My máme jen štěstí, že jsme se narodili v dobré době. Věčnou humanitární pomocí si sice vylepšujeme svědomí, ale situaci v těch zemích měníme strašně krátkozrace a neefektivně.

Jinak to, že máme sami se sebou dost problémů a že je co zlepšovat, je samozřejmě pravda. Ale to platí v každé době pro každou společnost. Zejména slova "sami" a "se sebou" jsou pro vývoj k lepšímu podstatná.

+3/0
4.4.2015 20:59
Foto

S26e29b97a28s27t19i51a94n 38C92h18u87m 3646261510512

Naprosto s vámi souhlasím v tom, že současná humanitární pomoc nefunguje - o tom se naštěstí hodně diskutuje a situace se postupně mění.

Naprosto s vámi nesouhlasím v tom, že současný stav je nějak přirozený nebo snad omluvitelný z hlediska nějaké historické argumentace. Nejsem si jist, zda by pomohlo cpát jiným státům demokracii v té formě, v jaké ji dnes chápeme, ale určitě by pomohlo poskytnout naše vědomosti a vědecké poznání. Přijde mi zbytečné říkat, že by s tím neuměli zacházet. Jejich myšlení a těla jsou stejná, jako ta naše, rozdíly v kultuře se dají řešit aniž bychom cizí kultury ničili.

V rámci pomoci je samozřejmě nutné i počítat s tím, že pomoc rozvojovým zemím také bude postupně snižovat rizika přelidnění - s rozšířením léků a příležitostí se zklidňuje i porodnost.

Je to složitý problém, samozřejmě nevím jak na něj, jen mi přijde vždy lepší se ho nějak účastnit a nějak řešit, obzvlášť protože většina současných problémů se dá do nějaké míry spojit právě s vývojem Západu (do velké míry můžeme za součastnou situaci my - Evropa ve středověku podle mého názoru není argument, jedině že bychom si představili, jak by asi vypadala, kdyby na planetě v té době byla řádově rozvinutější kultura, která by za evropské hrůzy do nějaké míry mohla a přesto by s nimi nic nedělala). Mimochodem co se středověku týče, povaha té doby se v historii a antropologii zkoumá z dost nového pohledu a většinový pohled zastávaný v současnosti nemá s realitou moc společného (nedávno například doporučuji knihu A World Lit Only By Fire).

Dokonce i Huntington a Fukuyama už svoje teze o střetu civilizací a konci historie zmírnili, vyzývají k aktivní snaze něco změnit - a to je co říct. Doporučuji podívat se na názory co nejvíce akademiků a vědců, přijde mi že existuje zcela nezpochybnitelný konsensus, že pokud nezasáhneme, bude budoucnost takzvaná "nová stagnace" a dalších pár století nám bude technologický a společenský pokrok Západu celkem k ničemu.

0/0
4.4.2015 21:15

J44a97k66u46b 64Z29e33m48á39n67e45k 2414753671698

Ta druhá část vaší odpovědi se myslím dá zařadit mezi to, že máme sami na sobě co zlepšovat, o tom nepochybuju. To je právě to, co říkám - vývoj západu má sám dost problémů, kterými jistě škodí i zbytku světa. Já mezi nimi akorát vidím i tu snahu pomoct. Trochu pomáháme druhým a přitom neumíme pomoct ani sami sobě, podle toho pak ta pomoc vypadá.

S tou porodností si prostě jen myslím, že by se měla měnit sama, přirozeně, že ta změna humanitární pomoci nestačí a pomoc přináší daleko víc utrpení, než by bylo bez ní. Že je tam velká úmrtnost je nenormální jenom pro nás, ne pro stav jejich společnosti. Ten středověk není ani tak argument, jako srovnání. Společnost je v nějaké době v nějakém stádiu, které vzniklo přirozeným vývojem, pro tu chvíli je přirozené a přirozeně se zase někam posune.

Vědomosti a poznání jsou skutečně to jediné, co má smysl přenášet. Ale je otázka, jak to udělat. Protože si nejsem jistý, že je jejich myšlení stejné, jako naše. Je dost zkreslené právě jiným stavem společnosti, mají jiné hodnoty a podobně. A o tom, že dovedeme neničit cizí kultury, už pochybuju úplně. Jestli něco lidstvo zvládalo napříč dobou a vyspělostí, pak to bylo ničení jiných kultur.

0/0
4.4.2015 21:45
Foto

S42e63b35a29s18t60i17a32n 66C78h21u25m 3736921330942

No jde o to že antropologie a kulturologie se hodně změnily za poslední dobu, v kontaktu s jinými kulturami máme taky dost posunů... místo odborníků ale s jinými kulturami hlavně zachází korporace a vlády, kterým jde především o zdroje. Taková motivace samozřejmě vede k ničení méně technicky rozvinutých kultur. V současném tempu stejně už setrvačností dojde ke zničení většiny kultur na planetě, dochází k vymírání závažnějšímu, než je vymírání živočišných druhů (kulturu už navíc nikdo nikdy neobnoví, zatímco autentického třeba tygra usurijského si možná za 100 let vyrobíme pro radost znovu).

Můj postoj vychází z toho, že bychom to hlavně měli zkusit, protože je to klasické dilema jako s každým velkým problémem a máme dvě možnosti:

A) zkusíme něco udělat - možná to dopadne špatně

B) nic neuděláme - možná to dopadne špatně

Říkat, že je lepší A nebo B kvůli důvodu XYZ je myslím zbytečné, protože situaci nikdo z nás nechápe a nemyslím si, že by jeden člověk dokázal posoudit, zda je lepší A nebo B.

Proto je vždycky lepší zkusit opatrně A - racionáně a konstruktivně. Jakmile se objeví nějaký problém, je vždycky lepší s ním zkusit něco dělat. Zvlášť pokud tolik vědců a akademiků souhlasí, že to je fakt velký problém. Ale pozor, nevyzývám k nějakým přehnaným řešením a celocivilizačním skokům do neznáma, je to potřeba pořádně promyslet a pořádně zkoumat... ale cestou A, nikoliv B.

Proto se také tak často spojuje tahle humanitární krize s globálním oteplováním, protože obě stojí na stejném morálním dilematu... Nic nedělat, nebo něco dělat? Jsem ve všech takových situacích zastáncem "pojďme to opatrně a různými způsoby řešit".

0/0
4.4.2015 22:28

M49i25r70e75k 84T72u79r91e96č95e59k 4883592730192

Ja si myslim ze špickova technologie ty problemy vyřeší..

0/0
4.4.2015 19:47
Foto

S28e70b32a74s33t39i95a43n 89C37h74u98m 3666521130582

Taky bych tomu rád věřil, ale ta setrvačnost miliard lidí je obrovská a spolkne téměř jakékoliv řešení, takže mi přijde nebezpečné na technologii spoléhat. Ale hodně se mluví o "Hexayurt Project", superlevných filtrech na vodu, dostupných 3D tiskárnách a google plánuje "google cartboard", tak snad uvidíme.

0/0
4.4.2015 19:55



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.