Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J45a22n 87R46á37ž 1599943434800

Až je mi autora líto, jaký má v hlavě zmatek.Je to obvyklé u lidí, jejichž představy o jakési odideologizované universální morálce, se dostávají do konfliktu s realitou.

Pro euroatlantickou civilizací se staly před staletími universálními morálními hodnotami, které jsou obsaženy v Desateru. A jejich dodržování je ověřenou podstatou bezkonfliktního mezilidského soužití. A popírat to jen z důvodu, že tato pravidla mají původ v ideologii židovsko-křesťanské, je výrazem chaosu, ve kterém se nachází většina evropské liberální Inteligence. Nazývat tento chaos bojem proti duchovnímu pokrytectví, je ryzí pokrytectví.

+1/−3
17.1.2017 13:26
Foto

S78e54b76a48s41t88i98a21n 96C74h10u14m 3676511880882

O universální morálce nemám iluze, pane Ráž, to mě podceňujete!

Desatero si myslíte, že je skutečně nějak zásadní text, kromě idealizované každodenní podoby? Vždyť jsou to principy známé už z Mesopotámie, stačí se podívat na greko-buddhistický svět nebo Čínu a najdeme je ve stejné podobě.

Měl byste se podívat na význam slova chaos, doporučuji teorii systémů a komplexity (black swan effect, procesní filosofie). Posunuli jsme se v myšlení o mnohem víc, než kolik váš příspěvek naznačuje.

Přijde mi, že jste mi sebral možnost vidět v abrahámské tradici i něco pozitivního. Četl jste něco z Nag Hammádí?

+3/0
17.1.2017 15:20

J39i18ř57í 97S78v44o12b49o84d59a 9775728903506

Desatero je velice zásadní text. Je to zřejmě nejzásadnější text celého lidstva. Dějiny lidstva jsou totiž dějinami nepřetržitého a hromadného porušování principů Desatera. A přitom Desatero je tak jednoduché - nezabíjej, nekraď, nelži, nepodváděj... Naprosto souhlasím s Janem Rážem, který píše, že jeho dodržování je "ověřenou podstatou bezkonfliktního mezilidského soužití". Chcete odmítnout Desatero jen proto, že už jeho principy objevily i jiné civilizace? To snad Desatero nějak znehodnocuje? A nebo to naopak ukazuje na jeho nesmírnou důležitost?

0/0
17.1.2017 19:20
Foto

S96e66b96a24s78t84i15a45n 19C53h10u34m 3616391860292

Já ale neříkám, že bych ho odmítal (rozhodně ne v celku). Jen říkám, že desatero samotné není důvodem následovat křesťanství.

0/0
18.1.2017 1:07

J64o88s67e92f 57P54a58v31e11l81k85a 5971437327122

Podle pana Chuma je návrat ke křesťanským hodnotám sebevražedná hloupost. Jenže tato "hloupost" funguje proti Islámu už od jeho vzniku. Rozhodující bitvy s islámskými vojsky byly od Franků, Španělů, křižáků ve svaté zemi po Lepanto a Vídeň 1683 byly vítězstvím nejen zbraní, ale také víry i obnovené mravnosti.

+1/0
17.1.2017 8:45
Foto

S96e28b88a93s67t57i96a88n 64C77h77u70m 3786511780222

Rozhodující války proti Islámu nevedli křesťané, ale Tengristé.

+1/0
17.1.2017 13:20

J81i91ř11í 32S24v69o49b25o79d98a 9795558823176

A kde jsou dnes tengristé? Co tvoří hráz proti myšlenkám islámu? Tengrismus?

Imperiální síla islámu byla zničena v Evropě. Žádné bojůvky na hranicích osmanského impéria by nebyly schopny zlomit jeho moc, pokud by se Osmanská říše nerozbila při útoku na křesťanskou Evropu. To nemohou popřít ani největší kritici křesťanství. Pokud ti kritici ovšem nejsou vyznavači nějakého šamanismu. Ovšem i ti bývalí stoupenci tengrismu pochopili, že křesťanství poskytuje daleko pevnější základnu pro boj s mocností, která ohrožovala jejich území, než šamanismus nebo animistický polyteismus. Důkazem je například dopis, který napsali křesťanští Záporožští kozáci tureckému sultánovi, který je zde nepublikovatelný. Snad mohu citovat alespoň závěr toho dopisu: "...ty ubožáku. Nebudeš pást ani křesťanská prasata".

0/0
17.1.2017 19:36
Foto

S27e30b59a41s75t63i49a31n 50C58h93u19m 3256231440722

Takže neberete v potaz význam obléhání Bagdádu.

Pane Svoboda, vždyť vy jenom zcela automaticky a nekriticky nastrkujete křesťanství na nějakou pro vás významnou příčku mezi duchovními systémy. Prostě se smiřte že má křesťanství obrovskou a nezanedbatelnou zlou stránku, to je všechno, o co mi jde. Nechci vám ho brát, jenom z něj už konečně přestaňte dělat něco zvláštního. A pokud vám vadí animistický polyteismus a šamanismus, dokážete tyto aspekty vidět v křesťanství?

0/0
18.1.2017 12:49

J66o29s77e67f 25P58a28v51e13l27k72a 5161857507372

Rozhodující války proti islámu, které jsem Vám uvedl, vedli křesťané.

Očerňujete křesťany spolu s židy a muslimy, ale jak jinak - bez uvedení faktů. Pro ďábla a jeho služebníky zajisté je křesťanství nepříjemné - šlapou mu po hlavě.

0/0
20.1.2017 17:07

J46i57ř87í 24K37i48n38d92l 2848137653777

Křesťanskéhodnoty mají v sobě i ateisté, je to soubor postojů k životu, k zákonům, kevztahům mužů a žen

+1/0
16.1.2017 22:17
Foto

J65a58n 56Ř50e70h57á64č50e61k 7130786891535

A nemají v sobě ateisté spíše hodnoty všeobecného humanismu, tak jak se na této planetě vyvinuly s přispěním různých kultur? Nebo je snad křesťanství jediný myšlenkový směr, který objevil, že zabití, krádež nebo smilstvo jsou morálně zavrženíhodné?

+4/0
16.1.2017 22:37

J23i72ř90í 48S26v91o42b36o30d54a 9805328373416

Jenže ty hodnoty, které Vy označujete jako "všeobecný humanismus" se v takzvaném západním světě neprosadily díky "přispění různých kultur", ale právě díky křesťanství. To mělo na utváření hodnotového prostředí naší "žido-křesťanské civilizace" naprosto zásadní vliv. Veškeré excesy, které dějiny Evropy provázejí, byly popřením těchto hodnot, nikoli jejich potvrzením. V řadě publikací o vývoji práva nebo o psychologii naleznete tezi, že například Listina základních lidských práv a svobod je právním vyjádřením biblických evangelií.

+2/−1
16.1.2017 23:03
Foto

S16e87b62a28s20t74i86a70n 86C62h65u68m 3366951950232

Určitě hrála roli pozitivní stránka křesťanství, ale nepřeceňoval bych ji.

0/0
17.1.2017 13:21

J73i66ř48í 96K45i15n11d71l 2398317433497

Jako ateista souhlasíte s tím, že lidský život má nekonečnou cenu, protože v něm jde o věčnost, o níž každý člověk rozhoduje tím, jak jedná a žije ?Jaký prospěch má člověk, který získá celý svět, ale sám sebe ztratí nebo zmaří. Pokud jste s tím souhlasil, tak jste vyslovil souhlas s křes ́tanským humanismem, který přinesl podstanou změnu v chápání a hodnocení člověka.

0/0
16.1.2017 23:04

M34i52l68a86n 51S46t88e62h89l26í26k 7340849853761

Jak to, že ten křesťanský humanismus dopustil pronásledování a vraždění jinověrců, nebo upalování čarodějnic ? Jejich životy neměly nekonečnou cenu ? Jiné myšlenkové směry takovým temným údobím vůbec neprošly.

+1/0
17.1.2017 9:01

J94i35ř52í 35K92i38n84d49l 2788607973197

Judaismus vychází z pěti knih Mojžíšových, které jsou obsahem bible, které vznikla 1600 let a psalo ji čtyřicet autorů. Křesťané se řídí evangeliem a to evangelia Jana, Marka, Matouše, Lukáše, která vychází z Bible - Starý zákon a evangelia jsou Nový zákon. Koránnení zcela srovnatelný s Biblí ani obsahem ani s formou. Korán dal dohromady Muhammad a který byl zejména politický a vojenský představitel, a obsah koránuproto odpovídá jeho aktuální situaci a potřebám, i když některé věci v koránu vychází z Bible.Jak judaismus, tak křesťanství zejména učí k lásce k bližnímu a to se rozhodně nedá říct o koránu. To je rozdíl mezi těmito náboženstvími.

+1/0
16.1.2017 22:02
Foto

S72e47b37a75s50t86i45a33n 97C10h74u52m 3206711200362

Islám také zní při prvním studiu jako láskyplné náboženství, ostatně stačí se podívat na Sufismus a bohatství tamní tradice se vyrovnává čemukoliv, s čím přišli křesťané. Bohužel, "naše" křesťanství nám dává v tomto ohledu klapky na očích.

+1/0
17.1.2017 15:22

J95i71ř23í 54S19v21o72b86o89d51a 9815518243786

Pokud jste schopen prohlásit, že "sufismus a bohatství tamní tradice se vyrovná čemukoli, s čím přišli křesťané", tak se obávám, že neznáte ani súfismus ani křesťanství. Najdete snad Sixtinskou kapli v súfismu? Nebo tam snad najdete Michelangelovu Pietu? Inspiroval snad súfismus románskou, gotickou, renesanční nebo barokní architekturu? Zrodily se snad evropské hudební nebo výtvarné styly v súfismu nebo v jakékoli jiné odnoži islámu? Zrodilo se snad exaktní pojetí vědy v islámu? Zrodilo se 99 % všech písemných děl světa v evropských nebo islámských studovnách? Kdybyste chtěl prozkoumat umělecké nebo vědecké styly, které se zrodily v křesťanské Evropě, nestačilo by Vám ani deset tisíc životů. Jaké srovnatelné kulturní dílo povstalo ze súfismu (nebo šířeji z islámu)?

0/0
17.1.2017 19:47
Foto

S31e58b75a95s11t27i66a27n 26C58h41u75m 3156831970552

to je snůška lží, pane Svoboda... v tom, co píšete, od sixtinské kaple po vědu, hrálo křesťanství zhruba stejnou roli, jakou by hrálo jakékoliv jiné náboženství... tenhle argument že křesťanství bylo nějakým kulturním zázrakem v umění a poznání neustojí ani prvních pár pohledů do deníků lidí té toby.

0/0
18.1.2017 12:44

L63i79b83u74s38e 16P72a17l66k89o94v23a 6950294388697

R^ani jedno nenabízí to čeho je dnešnímu světu třeba a jak se ukazuje i ty nejhezčí myšlenky se dají zneužít a překroutit

+2/0
16.1.2017 21:02

A37n95t81o18n34í93n 22R78e59č90e87k 9245972556410

Jak víte nabízí se už tak přes 40 let multikulturní vize pro lidskou společnost.

0/0
16.1.2017 22:01
Foto

S87e21b60a45s19t44i56a88n 35C45h78u75m 3726571380312

Snad se brzy zastaví a dojde k přehodnocení multikulti i globalismu.

+1/0
17.1.2017 15:25

J43o49z16e81f 91K14r47c64h75n64á85k 9287969276601

pisete, ze

"Většina věřících je nedostatečně informována o historii a duchovních základech své víry"

co je iste pravdive. Ale ani vy nie informovani o historii a duchovných základoch krestanstva. Skuste si precitat styri evanjelia - male knizocky, ktore precitate za hodinu - dve. To su duchovne zaklady krestanstva.

+1/0
16.1.2017 20:35
Foto

S55e31b80a60s65t17i92a91n 89C60h33u34m 3796131590712

Podle koho, pane Krchnák?

Existují křesťané, pro které jsou to lži a důkaz boží zvůle.

+1/−4
16.1.2017 20:43

J71i77ř97í 82S76v43o79b75o12d92a 9635288573876

Zajímalo by mne, pro které křesťany jsou evangelia "lži a důkaz boží zvůle"? Já jsem myslel, že právě Vy považujete Bibli za lži. Nebo se mýlím?

0/0
16.1.2017 22:36
Foto

S35e17b74a78s70t81i79a66n 76C97h19u69m 3136311290422

Rozhodně ne prvoplánovitě lži, určitě se najde i pozitivní stránka. Jen podle mého názoru převažuje ta negativní (a s historickým vývojem čím dál tím silněji).

0/0
17.1.2017 13:23

J69i65ř92í 87S52v48o30b24o67d91a 9125338723406

Podle Vás v Bibli převažuje "negativní stránka". Jenže Váš osobní názor nemusí mít všeobecnou platnost. Je to jen Váš osobní názor.

Bible je nejrozšířenějším písemným dílem světa. Myslíte si, že je to kvůli její "negativní stránce"? Bible je zajímavá tím, že představuje nejdiskutovanější písemné dílo světa. Dokonce i moderní učebnice psychologie, exaktní a pečlivě korigované, by nebyly úplné, kdyby se nezabývaly rozborem různých vzorových situací a příběhů z Bible.

Těžko bychom hledali nějakého významného filozofa, který by se odmítl k této knize nějak vyjádřit. Počet uměleckých děl všech oborů, které jsou inspirovány Biblí, přesahuje všechny představy. Je to o to pozoruhodnější, že podstatnou část své historie byla Bible zakazována, a to dokonce pod hrozbou trestu smrti. Dokonce celá řada papežů zakazovala Bibli číst buď všeobecně nebo alespoň laikům. Což zní neobyčejně paradoxně, ale je to skutečně tak. Takže Vaše hodnocení zní velice povrchně.

0/0
17.1.2017 19:12
Foto

S98e28b23a28s78t52i66a12n 14C50h12u67m 3556771490162

Bibli jako písemné dílo bych si nedovolil kritizovat, to je otázka literatury a historie. A samozřejmě bych ji nezakazoval. Jen mám pocit, že se málo zamýšlíme nad jejím dopadem na člověka. Přecijen je to jen jedna z mnoha svatých knih, v historickém vývoji stále méně podstatná, tak ji pojďme konečně dát na správné místo (třeba jí to pomůže konečně oslovit lidi i z jiných, než křesťanských kruhů).

0/0
19.1.2017 13:49

J76i85ř87í 59S53v43o13b88o95d32a 9835118483716

Pokud se pokusíte opravdu poctivě porovnat křesťanství a islám, tak nikdy nemůžete prohlásit, že mezi oběma náboženstvími "vede přímá spojitost" a že mají "hluboké a hnusné společné základy". To je spíše výrazem hluboké neznalosti. Celková koncepce křesťanství je téměř doslovným protipólem celkové koncepce islámu.

Zmínil jste téma obřízky. Mužskou obřízku lze obhájit i zdravotními důvody, proto se také hojně provádí i bez náboženských základů. Ženská obřízka, má však výhradně náboženský základ a i když přímo nevychází z islámu, v islámu se hojně praktikuje právě v souladu s postavením ženy v islámu.

Vy tvrdíte, že věřící se snaží hledat ve víře "pevné základy stále zoufaleji". A co když je to právě naopak? Co když právě víra umožňuje ve složitém světě najít pevné základy? Já se například považuji za křesťana a ve vědě nevidím vůbec žádné ohrožení víry. Právě naopak - kosmologie a genetika je pro mne úžasným vhledem do Božího díla.

Píšete o utrpení. Utrpení je součástí lidského života ať se Vám to líbí nebo ne. Ale utrpení není podstatou křesťanství. Podstatou křesťanství je evangelium, tedy česky "dobrá zvěst". Budu-li citovat našeho předního biblistu Jana Hellera, tak "trpět není povinností křesťana". Křesťanství je o překonání utrpení a jeho zabraňování, nikoli podléhání utrpení.

Píšete o "spirituálním vyhladovění". A teď řeknete upřímně - provází to "spirituální vyhladovění" spíše názory odlišné od toho Vašeho a nebo naopak - velmi podobné tomu Vašemu?

Nejnázornější je ten Váš závěrečný odstavec. Hypoteticky připouštíte existenci Boha, ale označujete ho výrazem "sadistický šílenec nebo běsnící zvíře". Jinak řečeno - spíše s Bohem bojujete, než abyste ho považoval za "odklizeného".

Také byste si měl uvědomit, že "schopnost páchat zlo" není vyhrazena pouze pro náboženství. Největší lidské katastrofy se zrodily z ideologických celků, které si zvolily cestu úplného vytěsnění Boha.

+3/0
16.1.2017 20:08
Foto

S63e66b47a97s55t51i67a97n 80C27h73u23m 3866521800742

Už jenom to, jak píšete o obřízce, pane Svoboda, je pro mě dost hrůzostrašné. Nejde mi o medicínský názor na obřízku (jakýkoliv efekt se současnou úrovní hygieny je zanedbatelný), jde mi o ten základní princip jejího prosazování a obhajování. Zvlášť u nezletilých je to zvěrstvo, to snad uznáte sám. Jde mi o právo na sebeurčení.

Ostatní, co píšete, se dá stejně lehce rozporovat, jako se snažíte rozporovat mou pozici. To je v duchovních otázkách normální.

Naše doba je svou komplexitou naopak velmi jednoduchá, stačí do svého života pustit trochu chaosu a nicoty (což jsou pro vás předpokládám sprostá slova plná nelidskosti a krutosti).

O kterých celcích, které vytěsnily boha, se snažíte psát? Snad ne zase nacismus, komunismus, dominionismus a další totalitní ideologie? To jste si nevšiml jejich spirituálních metod a neustálých odkazů na boha?

+1/−2
16.1.2017 20:49

J61i42ř64í 24K57i98n43d76l 2178257263737

Dějiny židovského národa začínají již ve druhém tisíciletí před Kristem a po celou dobu používají dobrovolně a to do současné doby obřízku. Než budete něco kritizovat, tak se laskavě seznamte, proč se tak děje a jak to probíhá.

+1/0
16.1.2017 22:11
Foto

S56e24b84a28s13t58i97a44n 69C74h60u75m 3926891430172

Pane Kindl, Metzitzah B’peh a další excesy mluví proti vašemu příspěvku.

0/0
17.1.2017 15:40

J84i90ř11í 48S74v47o33b49o34d40a 9565468913906

Možná jsem se nevyjádřil zcela jasně, ale já nejsem obhájcem náboženské obřízky. Vy nyní například o mužské obřízce píšete, že "jakýkoli efekt se současnou úrovní hygieny je zanedbatelný". V tom se ale mýlíte. Obřízka je jediným řešením problémů spojených s takzvanou fimózou, tedy zúžením předkožky, což je problém, který se ročně týká desítek tisíc dětí jen v Evropě. V pouštním prostředí, kde je riziko zánětu vyšší, než v mírném podnebném pásu, mělo preventivní provádění obřízky u chlapců výrazný efekt na snížení dětské úmrtnosti. Takže můžeme klidně prohlásit, že se tato praktika dostala mezi náboženské předpisy "intuitivně".

Nabádáte, abychom "pustili do svého života trochu chaosu a nicoty". A myslíte snad duchovní chaos a nicotu nebo snad fyzikální chaos a nicotu? Obojí zní hodně nejasně a spíše spirituálně než exaktně :-)

Správně jste uvedl, že totalitní ideologie se bez "spirituálních metod" neobejdou. To, že měli vojáci Wehrmachtu na opascích nápis "Gott mit uns" neznamená, že nacismus představuje nějakou metodu hledání vztahu s Bohem. Spíše naopak. Tato čistě formální vazba na Boha měla dodat nacismu legitimitu. Fakticky se nacismus opíral například o filozofa Nietzscheho (apoštol ateismu), který tvrdil, že "Bůh je mrtev" a křesťanství prohlásil za "antiárijské náboženství par-excellence, náboženství všech nuzných a utlačených, kteří se provinili proti čisté rase". A komunistická teorie? Ta naprosto odmítá jakoukoli transcendentní entitu. Náboženství je v této ideologii zcela jednoznačně definováno jako "opium lidstva", které musí být potlačeno i "nezbytnou mírou revolučního násilí". Faktem totiž je, že také jakýkoli komplexní ateistický názor se neobjede bez duchovního náboje, jinak nikoho nezaujme. Důkazem je Váš článek i Vaše příspěvky.

+1/0
16.1.2017 22:19
Foto

S82e69b32a63s49t81i82a14n 47C36h75u86m 3846271340792

Četl jste některé nacistické mystiky? Pozitivní křesťanství vám něco říká, například?

Vaše podání Nietzscheho je velmi povrchní, určitě víte o jeho sestře a posledních letech, zmínky o árijském okultismu jsou dost mimo. Antisemitismus byl pro něj nepochopitelný důkaz zkaženosti. Bůh je mrtev také znamená trochu něco jiného, než co naznačujete.

Citace o "opiu lidstva" také zní velmi povrchně, ve skutečnosti jí byla myšlena pozitivní role víry v těžkém životě (a výzva k jeho opatrnému překonávání za účelem silnější pozice člověka v realitě).

Také mě překvapuje, jak rychle jste mě označil za atheistu... Celkově mám pocit, pane Svoboda, že jen citujete otřepané fráze.

0/0
17.1.2017 15:44

J32i56ř59í 68S39v83o74b91o43d10a 9775928373306

Nacistické mystiky jsem nečetl, četl jsem pouze díla, která se zabývala nacistickým okultismem. Výraz "pozitivní křesťanství" mně nic neříká - respektive neznám žádnou spojitost tohoto výrazu s nacismem.

Ujišťuji Vás, že moje podání Nietzscheho není povrchní, protože část jeho díla i rozbory jeho díla od jiných autorů mám doma a citoval jsem ho přesně. Je zajímavé, že křesťanství jste ochoten vášnivě kritizovat, ale vůči mnohdy naprosto absurdní a hluboce protilidské Nietzscheho filozofii jste pozoruhodně shovívavý. Celková koncepce Nietzscheho filozofie je děsivá - považoval za důležité "zbavovat se" méně hodnotných lidských životů (postižených jedinců a škodlivých ras), doslova vyžadoval "akceptaci obětí slabých a otroků", hlásal lásku k válce a boji, ženu považoval za méněcennou bytost atd. Proto byl zřejmě daleko shovívavější k islámu.

To samé se týká Marxových teorií. Ten jeho výrok, že "náboženství je opium lidstva" vystihuje celkovou koncepci jeho filozofie, která směřovala proti víře a považovala ji za škodlivou a překonanou.

Promiňte, že jsem Vás označil za ateistu, ale zatím jsem postřehl jen to, že hájíte filozofii Nietzscheho a Marxe a "abrahamovské kulty" bez jakéhokoli rozlišování označujete jako "hnusné". Výhrady máte i k buddhismu. Takže co si z toho mám vzít? Že nejprve všechno odmítnete, abyste nám představil tu jedinou a správnou věroučnou koncepci, kterou vyznáváte právě Vy?

0/0
17.1.2017 18:54
Foto

S88e74b79a30s91t76i70a54n 63C67h29u98m 3726751680512

kde prosím vás Nietzsche píše o tom, že je potřeba se zbavovat méně hodnotných ras?

a to s tím opiem lidstva... prosím vás, pane Svoboda, podívejte se na ten text přímo, ano? Osobně Marxe nemám rád, ale nezaslouží si, abyste ho takhle překrucoval.

Svoji koncepci jsem vůbec nenaznačoval, nevím, kde berete, že ji chci někomu představovat, to je dost útočná pozice.

0/0
19.1.2017 13:52

M89i72r80e94k 56P80i53n58k89a15s 7752941437596

Ode mne byste to nevzal. Tak snad takhle a snad někdy.

https://www.youtube.com/watch?v=nng3a-sJGcI

+1/0
16.1.2017 19:28
Foto

S17e12b83a55s58t14i41a31n 59C15h79u59m 3806901270482

Štěstí na kněze máte.

+1/0
16.1.2017 19:31
Foto

J20a93n 96Ř85e28h33á44č46e24k 7220796461695

Zajímavá úvaha R^

+2/0
16.1.2017 19:15

B84o74h86u98m15í62r 86Š77i22m69e87k 3901180814624

Židovsko-křesťanské kořeny odmítáte. Dobrá. A co za to?

:-)

+1/0
16.1.2017 18:46
Foto

S55e46b86a56s71t70i80a41n 57C28h46u36m 3656231690822

To není otázka výměny:)

+1/0
16.1.2017 19:11

J27i42ř26í 96S27v11o46b20o12d35a 9395378403506

Právě že to je otázka výměny. Jakýkoli "vyšší princip mravní" nemůžete vybudovat z ničeho. Pokud chcete něco zbořit, musíte za to zbořené nabídnout srovnatelnou nebo raději hodnotnější alternativu.

+2/0
16.1.2017 20:16
Foto

S49e41b75a72s75t43i80a32n 27C32h58u18m 3726381310442

To ale mluvíte o boření, to bych nerad.

0/0
16.1.2017 20:45

J54i61ř25í 52S86v54o97b78o36d26a 9185558163316

Jenže jste to právě Vy, kdo hovoří o "krutosti a pokrytectví abrahamovských kultů", aniž byste je ovšem rozlišoval. A také píšete o jejich "hnusných základech". Co to tedy je, když ne boření?

0/0
16.1.2017 22:42
Foto

S39e14b68a81s83t65i13a47n 89C21h74u54m 3136931610722

Kritika.

0/0
17.1.2017 17:03

L49i31b67u25s80e 41P57a13l33k40o84v69a 6500454398227

vyšší princip mravní může mít každý v sobě aniž by věřil v Boha úctu ke všemu živému empatii-k tomu opravdu náboženství není třeba

+3/0
16.1.2017 20:55

J50i43ř66í 54S70v81o26b56o89d50a 9665628783466

To byste nevěřila, co všechno se dá zkazit výchovou. Věda dnes docela běžně tvrdí, že dokonce inteligence dítěte se dá pozitivně ovlivnit láskyplným prostředím. Zajímavá je také skutečnost, že naprostá většina zločinců, kteří spáchali zvláště závažné trestné činy, pochází z rozvráceného prostředí, které mělo na utváření osobnosti budoucího zločince zásadní vliv. Vyšší princip mravní do člověka nepřijde jen tak z ničeho nic. Nacistická třetí říše měla desítky lékařů, kteří byli ochotni pitvat lidi zaživa. Tito lidé zcela jednoznačně věřili jinému hodnotovému systému, než lékaři, kteří své povolání považují za poslání podřízené výhradně posvátnosti lidského života. Vše, co v životě děláme, je otázkou víry a volby, nikoli nějaké danosti.

+2/0
16.1.2017 22:33
Foto

S33e39b63a55s83t60i51a81n 90C53h43u28m 3456541530622

Rozhodně nepodceňuji roli víry a duchovna ve formování morálky, jen mi přijde že jsou lepší možnosti, než které obhajujete. Na odporu vůči křesťanství nevidím nic až tak zásadně kontroverzního.

0/0
17.1.2017 17:04

L14i33b66u13s71e 85P47a70l31k81o67v87a 6770574118937

svoboda osobní volby nemusí být otákou víry ve smyslu náboženství-samozřejmě kladné příklady okolí a možnost kvalitního vzdělání jsou nezbytné-není nutné citovat příklady nacistických lékařů-i ve svobodné demokracii je spousta lidí schopných páchat ohavnosti

0/0
17.1.2017 19:32

J57i49ř79í 43S86v58o90b94o93d14a 9875238903656

Svoboda osobní volby je vždycky otázkou víry. Pokud si pro svůj život svobodně zvolíte nějaké principy, musíte jim věřit. Nic jiného Vám nezbývá. Když jste byla dítě, nezbývalo Vám nic jiného, než věřit tomu, co řeknou dospělí. Každý myslící člověk věří obrovskému systému různých pravidel a principů. Víra je jednou ze základních přirozeností člověka. Proto je tak důležité ve svém životě najít nějaký pozitivní koncept.

Kvalitní vzdělání není zárukou morální kvality. Právě proto jsem uvedl ty nacistické lékaře. Mnozí z nich byli špičkovými odborníky, ale morálně šlo o zrůdy. Morání prosťáček je lidstvu prospěšnější, než despotický vzdělanec. Respektive - inteligentní a vzdělaný despota na trůně je pro lidstvo hotovou katastrofou. Vědci mohou vymýšlet léky, ale také zbraně. Opravdu záleží výhradně na tom, čemu člověk věří.

0/0
17.1.2017 20:02



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.